Téma: Poslech pohádek, popis děje, tanec
Úvod: básnička s pohybem Šašek
Čtení: přečtěte dětem nějakou pohádku a postupně se jich ptejte, o čem přečtená část byla
Zajímavá je aplikace https://www.readmio.com/cz/uvod, lze zdarma stáhnout, v textu jsou vyznačena slova, která když se přečtou nahlas, zazní určitý zvuk (např. Jsou tam ovečky. A zazní zvuk stáda ovcí.)
Obrázkové čtení: zde stáhnout, přečtěte dětem text, děti místo obrázku říkají příslušné slovo a nutí je to správně skloňovat (př. Postavíme sněhuláka x Postavím sněhulák.)
Hra na mrazíka: Pustíme hudbu, při stopnutí hudby žáci zůstanou nehybně stát, na další puštění písničky tančí znovu
Téma: Mláďátka, jaro, hmatové/zvukové rozpoznávání
Úvod: básnička s pohybem: Šašek
PL:
1) grafomotorika - Kuřátka zobání
2) pojmenuj dospělá zvířata na statku a jejich mláďata, utvoř dvojice, lze vybarvit, vést rozhovor - čím jsou užitečná apod. Mláďátka
Zvuky zvířat: pustit nahrávku, děti podle reálných zvuků zvířat odhadují, o jaké zvíře jde: https://www.youtube.com/watch?v=gmvSi0E83BE
Hmat: figurky zvířat, pojmenovat, osahat, dát do pytlíku/pod deku, pouze hmatem mají děti přijít na to, jaké zvíře mají v ruce
Téma: Testování školní zralosti
Na hodinu přijde naše speciální pedagožka Phdr. Jana Nováková, PhD. Cílem je orientačně posoudit, jak jsou na tom děti se školní zralostí.
Zajímá vás, co by všechno měl předškolák zvládat? Stáhněte si tento dokument. Nepropadejte však panice, pokud vaše dítě něco z popisovaného aktuálně nezvládá. Každé dítě je jiné, každé potřebuje jiný čas a podmínky, aby mohlo udělat pokrok. Děti mají před sebou půl roku před zahájením školní docházky a to je ještě dlouhá doba. Pokud však už nyní víte, že jsou v nějaké oblasti mezery, je potřeba začít na tom co nejdříve pracovat. Vynaložené úsilí teď, se vám s nástupem prvňáčka do školy mnohonásobně vrátí. Pokud byste potřebovali poradit, obraťte se na nás, pomůžeme a navedeme, jak a co s dítětem i doma cvičit.
Téma: Zraková diferenciace, časová souslednost
Úvod: básnička s pohybem: Šašek
PL: jednodušší verze: PL - vybarvi obrázek, který je jiný než ostatní
těžší verze: PL - najdi v řadě všechny obrázky, které jsou shodné jako vzor v rámečku
Časová posloupnost: seřaďte obrázky za sebou tak, jak mají následovat/popište, co se na obrázcích děje.
Téma: Počítání, čísla 1-6, matematická představivost
Úvod: básnička s pohybem:
Šašek
Když se tahá za šňůru, (ručičkama naznačujeme tahání)
leze šašek nahoru. (ručičkama naznačujeme lezení)
Rozhazuje rukama, (rozpažujeme ručičky do stran)
vyhazuje nohama. (předkopáváme nohama před sebe)
Rolničkama zazvoní, (potřásáme hlavičkou)
a takhle se ukloní. (ukloníme se)
PL: V PL Vajíčka a čísla žáci vybarvují počet vajíček podle čísel. Ve druhém PL Slepice a počty spojí stejný počet slepiček se stejným počtem vajíček.
Geometrické tvary: Ve škole je budeme trénovat s různými pomůckami. Tvary budeme pojmenovávat (čtverec, obdélník, trojúhelník, kruh) a skládat. Video: https://www.youtube.Námět na venkovní aktivitu: ať si děti zkusí z kamínku, listů, šišek, klacíku vytvořit různé geometrické tvary
Téma: Grafomotorika, porozumění, osová souměrnost
Úvod: básnička s pohybem
Grafomotorika: tzv. jednotažky=obrázky jedním tahem pomáhají rozvíjet koordinaci pohybů, rozvíjejí představivost a myšlení
Porozumění: Využijeme obrázek z minulé hodiny. Ptáme se dětí na otázky z obrázku př.: Co dělá holčička v modrém tričku? Snažíme se, aby děti odpovídaly celou větou: Holčička v modrém tričku skáče přes švihadlo. Kladení otázek můžeme přenechat pak i dětem.
Osová souměrnost: skládání tvarů a obrázků, doma lze vzít jakýkoliv obrázek (pohled, obrázek z časopisu, leták) a rozstříhat ho na několik dílků. Záleží na dovednostech dítěte. Začněte třeba na 3 částech a postupně počet dílků zvyšujte. Doma můžete využít online puzzle https://puzzlefactory.